Často kladené otázky / Fékfolyadékok
Mi az a fékfolyadék?
A fékfolyadék egy speciális típusa a hidraulikus munkafolyadékoknak, amelyet fékrendszerekben használnak. A legtöbb fékfolyadék ma, szintetikus komponenseken alapul hozzáadott korróziós inhibitorokkal.
Hol használnak fékfolyadékokat?
Fékfolyadékokat személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek hidraulikus fékrendszerében használják arra, hogy nyomást továbbítson a fékszerkezethez. Egy másik alkalmazási területe a hidraulikus tengelykapcsoló rendszerekhez kapcsolódik. Motorkerékpárok fékrendszeréhez is használják őket.
Milyen műszaki követelmények léteznek fékfolyadékokra?
A fékrendszer működése során, nagy mennyiségű hő fejlődik, és ezért a fékfolyadék forráspontjának magasnak kell lennie, hogy képes legyen hatékonyan működni (száraz és nedves forráspont). A fékfolyadéknak nem szabad megfagynia hideg időjárási körülmények között. Ezek a követelmények kizárják a víz alapú fékfolyadék használatát.
Milyen tulajdonságokkal kell rendelkezzenek a fékfolyadékok?
- Magas forrásponttal;
- A megfelelő viszkozitással és jó folyási képességgel alacsony hőmérsékleten;
- Öregedéssel szembeni ellenállással;
- Széles működési hőmérséklet tartományal és az alacsony párolgási hajlammall;
- Kiváló összeférhetőség tömítőanyagokkal
Besorolások és specifikációk. Mit jelentenek ezek a rövidítések?
A fékfolyadékok alapvető tulajdonságait a következő előírások szabályozzák:
- SAE J1702, J1703, J1704
- ISO 4925 osztály X; X=3,4…..
- FMVSS №116 - US Federal Motor Vehicle Safety Standard (amerikai szövetségi járműbiztonsági szabvány);
- JIS K2233 X osztály; X = 3,4 - japán ipari szabvány;
- ATE-DOT X; X = 3,4,5.1- operatív alkalmazások szabvány;
Korábban használt specifikációk:
- SAE 70 R 1 és 3; SAE J70C; SAE J 1703 А F-ig és SAE J 1703 1980 január, 1983 november és 1985 október.
Mit jelent a DOT?
A DOT egy gyakori fékfolyadék névvé vált. A rövidítés önmagában azt jelenti, hogy US Department оf Transportation (DOT) (amerikai közlekeédsi minisztérium)
Melyek a különböző DOT előírások?
Többféle fékfolyadék létezik, amelyek kielégítik a US Department of Transportation előírásokat.
- Ezek a specifikációk a DOT 3, DOT 4 és DOT 5.1
- A DOT 5 is megfelel egyes alkalmazásoknak, de eltér a fenti specifikációktól a kémiai összetételében. Ez a fajta fékfolyadék gyakorlatilag használhatatlan a hagyományos járművekben.
Milyen a fékfolyadékok összetétele?
DOT 3, DOT 4 és a DOT 5.1 polietilénglikol alapú folyadékok, míg a DOT 5, szilikon-alapú folyadék.
DOT 3, DOT 4 és a DOT 5.1 higroszkópos, vagyis felszívja a vizet és a nedvességet a levegőből. Vízfelvétel lerontja a folyadék teljesítmény jellemzőit, és drasztikusan csökkenti a forráspontját (ami az egyik oka a folyadékcsere szükségessé válásának).
Mik az egyéb sajátosságait ezeknek a folyadékoknak?
Glikol alapú folyadékok:
- Fele olyan összenyomhatóak, mint a szilikon alapú folyadékok, akkor is, ha fel vannak melegítve;
- A folyadék alacsonyabb összenyomhatósága jobb rendszer teljesítményhez vezet és javítja a fékpedál keménységének érzését;
Tárolás: A glikolok higroszkóposak, tehát elnyelik a vizet a levegőből, ami ahhoz vezet, hogy:
- A fékfolyadék forráspontja alacsonyabb
- Gyengül a hidraulikus hatékonyság.
A víztartalom növeli a viszkozitást alacsony hőmérsékleten és fokozza a korróziós aktivitást.
DOT 5 – Miben különbözik?
A DOT 5 egy szilikon alapú folyadék, összférhetetlen egyéb polietilén-glikol alapú folyadékokkal. A fő különbség az, hogy a szilikon folyadék hidrofób.
A fékfolyadék lecserélésének előnyei
Fékfolyadék csere biztosítani fogja a fékrendszer normális és biztonságos működését. Másrészt, a rendszeres időközönkénti csere meghosszabbítja a fékalkatrészek élettartamát.
KULCSKÉRDÉSEK fékfolyadék kezelésekor:
- Ez a fajta folyadék mérgező és gyúlékony, szükséges gondossággal és az óvintézkedések betartásával kell kezelni;
- A fékfolyadékot nem szabad autók hidro-pneumatikus rendszerébe önteni (ez a rendszer más termékekkel van feltöltve, mint például LHM típusú folyadékok és hasonlók);
- A fékfolyadék tároló tartályoknak teljesen tisztának kell lenniük, és hermetikusan le kell őket zárni minden időben, hogy megakadályozzuk a nedvesség behatolását a levegőből.
- A fékfolyadék összetevőknek erős maró hatása van az autók fényezésére, lakkozott és krómozott részeire, ezt figyelembe kell venni a termék kezelése során.
Lehetséges, a különböző DOT-jelölésű fékfolyadékok összekeverése?
- A DOT 3-at lehet keverni a DOT 4-el
- A DOT 3 és a DOT 4 is keverhető DOT 5.1 minősítésű fékfolyadékokkal;
- A DOT 5 (szilikon alapú) ÖSSZEFÉRHETETLEN más DOT folyadékokkal
Milyen folyadék jó a utántöltésre?
Utántöltése, bármilyen kereskedelmi márkát lehet használni, amíg a technikai követelmények teljesülnek. Egy alacsonyabb specifikációjú folyadékot le lehet cserélni egy magasabb DOT-értékelésű folyadékra (például DOT3-at le lehet cserélni DOT4-re).
Egy DOT5-el feltöltött autó rendszerhez egyik fékfolyadékot sem szabad a többi osztályból, (azaz DOT 3, DOT 4 vagy DOT 5.1) hozzáadni.
Le kell e cserélni vagy utántölteni a fékfolyadékot?
Az utántöltés nem tudja ellensúlyozni az elöregedő folyadékban bekövetkezett visszafordíthatatlan változásokat. A forráspont csökken. A kémiai összetétel megváltozik. A korróziós inhibitorok idővel elhasználódnak.
Honnan tudjam, hogy mikor kell lecserélni a fékfolyadékot?
A specializálódott autószerviz központok diagnosztikát biztosítanak vizsgáló berendezéssel. Ha nem áll rendelkezésre információ, hogy mikor és hogyan a változott meg a fékfolyadék, vagy cserélje le további késlekedés nélkül, vagy a ellenőriztesse a fékrendszert.
Miért kérjünk Prista és Texaco termékeket?
- Garantáltan eredeti és minőségi;
- Kiterjedt kereskedelmi forgalmazás;
- Szabványosított termékek;
- Szakmai megközelítés a márkás autó központokban az ország egész területén.
Recommendation for mileage and fluid change intervals?
The recommended brake fluid change interval is every two years!