.

Často kladené otázky / Fékfolyadékok

Mi az a fékfolyadék?

A fékfolyadék egy speciális típusa a hidraulikus munkafolyadékoknak, amelyet fékrendszerekben használnak. A legtöbb fékfolyadék ma, szintetikus komponenseken alapul hozzáadott korróziós inhibitorokkal.

Hol használnak fékfolyadékokat?

Fékfolyadékokat személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek hidraulikus fékrendszerében használják arra, hogy nyomást továbbítson a fékszerkezethez. Egy másik alkalmazási területe a hidraulikus tengelykapcsoló rendszerekhez kapcsolódik. Motorkerékpárok fékrendszeréhez is használják őket.

Milyen műszaki követelmények léteznek fékfolyadékokra?

A fékrendszer működése során, nagy mennyiségű hő fejlődik, és ezért a fékfolyadék forráspontjának magasnak kell lennie, hogy képes legyen hatékonyan működni (száraz és nedves forráspont). A fékfolyadéknak nem szabad megfagynia hideg időjárási körülmények között. Ezek a követelmények kizárják a víz alapú fékfolyadék használatát.

Milyen tulajdonságokkal kell rendelkezzenek a fékfolyadékok?

- Magas forrásponttal;

- A megfelelő viszkozitással és jó folyási képességgel alacsony hőmérsékleten;

- Öregedéssel szembeni ellenállással;

- Széles működési hőmérséklet tartományal és az alacsony párolgási hajlammall;

- Kiváló összeférhetőség tömítőanyagokkal
 

Besorolások és specifikációk. Mit jelentenek ezek a rövidítések?

A fékfolyadékok alapvető tulajdonságait a következő előírások szabályozzák:

- SAE J1702, J1703, J1704

- ISO 4925 osztály X; X=3,4…..

- FMVSS №116 - US Federal Motor Vehicle Safety Standard (amerikai szövetségi járműbiztonsági szabvány);

- JIS K2233 X osztály; X = 3,4 - japán ipari szabvány;

- ATE-DOT X; X = 3,4,5.1- operatív alkalmazások szabvány;

Korábban használt specifikációk:

- SAE 70 R 1 és 3; SAE J70C; SAE J 1703 А F-ig és SAE J 1703 1980 január, 1983 november és 1985 október.
 

Mit jelent a DOT?

A DOT egy gyakori fékfolyadék névvé vált. A rövidítés önmagában azt jelenti, hogy US Department оf Transportation (DOT) (amerikai közlekeédsi minisztérium)

Melyek a különböző DOT előírások?

Többféle fékfolyadék létezik, amelyek kielégítik a US Department of Transportation előírásokat.

- Ezek a specifikációk a DOT 3, DOT 4 és DOT 5.1

- A DOT 5 is megfelel egyes alkalmazásoknak, de eltér a fenti specifikációktól a kémiai összetételében. Ez a fajta fékfolyadék gyakorlatilag használhatatlan a hagyományos járművekben.
 

Milyen a fékfolyadékok összetétele?

DOT 3, DOT 4 és a DOT 5.1 polietilénglikol alapú folyadékok, míg a DOT 5, szilikon-alapú folyadék.

DOT 3, DOT 4 és a DOT 5.1 higroszkópos, vagyis felszívja a vizet és a nedvességet a levegőből. Vízfelvétel lerontja a folyadék teljesítmény jellemzőit, és drasztikusan csökkenti a forráspontját (ami az egyik oka a folyadékcsere szükségessé válásának).
 

Mik az egyéb sajátosságait ezeknek a folyadékoknak?

Glikol alapú folyadékok:

- Fele olyan összenyomhatóak, mint a szilikon alapú folyadékok, akkor is, ha fel vannak melegítve;

- A folyadék alacsonyabb összenyomhatósága jobb rendszer teljesítményhez vezet és javítja a fékpedál keménységének érzését;

Tárolás: A glikolok higroszkóposak, tehát elnyelik a vizet a levegőből, ami ahhoz vezet, hogy:

- A fékfolyadék forráspontja alacsonyabb

- Gyengül a hidraulikus hatékonyság.

A víztartalom növeli a viszkozitást alacsony hőmérsékleten és fokozza a korróziós aktivitást.
 

DOT 5 – Miben különbözik?

A DOT 5 egy szilikon alapú folyadék, összférhetetlen egyéb polietilén-glikol alapú folyadékokkal. A fő különbség az, hogy a szilikon folyadék hidrofób.

A fékfolyadék lecserélésének előnyei

Fékfolyadék csere biztosítani fogja a  fékrendszer normális és biztonságos működését. Másrészt, a rendszeres időközönkénti csere meghosszabbítja a fékalkatrészek élettartamát.

KULCSKÉRDÉSEK fékfolyadék kezelésekor:

- Ez a fajta folyadék mérgező és gyúlékony, szükséges gondossággal és az óvintézkedések betartásával kell kezelni;

- A fékfolyadékot nem szabad autók hidro-pneumatikus rendszerébe önteni (ez a rendszer más termékekkel van feltöltve, mint például LHM típusú folyadékok és hasonlók);

- A fékfolyadék tároló tartályoknak teljesen tisztának kell lenniük, és hermetikusan le kell őket zárni minden időben, hogy megakadályozzuk a nedvesség behatolását a levegőből.

- A fékfolyadék összetevőknek erős maró hatása van az autók fényezésére, lakkozott és krómozott részeire, ezt  figyelembe kell venni a termék kezelése során.
 

Lehetséges, a különböző DOT-jelölésű fékfolyadékok összekeverése?

- A DOT 3-at lehet keverni a DOT 4-el

- A DOT 3 és a DOT 4 is keverhető DOT 5.1 minősítésű fékfolyadékokkal;

- A DOT 5 (szilikon alapú) ÖSSZEFÉRHETETLEN más DOT folyadékokkal
 

Milyen folyadék jó a utántöltésre?

Utántöltése, bármilyen kereskedelmi márkát lehet használni, amíg a technikai követelmények teljesülnek. Egy alacsonyabb specifikációjú folyadékot le lehet cserélni egy magasabb DOT-értékelésű folyadékra (például DOT3-at le lehet cserélni DOT4-re).

Egy DOT5-el feltöltött autó rendszerhez egyik fékfolyadékot sem szabad a többi osztályból, (azaz DOT 3, DOT 4 vagy DOT 5.1) hozzáadni.
 

Le kell e cserélni vagy utántölteni a fékfolyadékot?

Az utántöltés nem tudja ellensúlyozni az elöregedő folyadékban bekövetkezett visszafordíthatatlan változásokat. A forráspont csökken. A kémiai összetétel megváltozik. A korróziós inhibitorok idővel elhasználódnak.

Honnan tudjam, hogy mikor kell lecserélni a fékfolyadékot?

A specializálódott autószerviz központok diagnosztikát biztosítanak vizsgáló berendezéssel. Ha nem áll rendelkezésre információ, hogy mikor és hogyan a változott meg a fékfolyadék, vagy cserélje le további késlekedés nélkül, vagy a ellenőriztesse a fékrendszert.

Miért kérjünk Prista és Texaco termékeket?

- Garantáltan eredeti és minőségi;

- Kiterjedt kereskedelmi forgalmazás;

- Szabványosított termékek;

- Szakmai megközelítés a márkás autó központokban az ország egész területén.
 

Recommendation for mileage and fluid change intervals?

The recommended brake fluid change interval is every two years!