Často kladené otázky / Hajtómű olajok - Automatikus sebességváltók
Mik az ATF olajok kulcsfunkciói?
Tekintettel az automatikus sebességváltók működési sajátosságaira az ATF olajok az alábbi feladatokat látják el:
- Erőátvitel a motortól az automatikus sebességváltó mechanikus részéig;
- A súrlódó tárcsák kenőfolyadéka az elindulás / megállás alatt;
- A kenőanyag és munkafolyadék az automatikus sebességváltó hidraulikus rendszerében;
- Hűtőfolyadék.
Milyen további funkciókkal rendelkeznek az ATF-folyadékok a kézi sebességváltó folyadékhoz képest?
- Úgy működnek, mint egy hidraulikus közeg, kenőanyag a súrlódó tárcsáknak, valamint munkafolyadék a hidraulikus tengelykapcsolókban (nyomatékváltók)
- Az ATF-ek gyártásához, ásványi és szintetikus bázis olajokat is használnak különböző arányokban keverve és széles körű funkcionális adalékokat felhasználva (ezek a termékek igénylik a legtöbb fajta funkcionális adalékanyagot).
Súrlódási jellemzők? Mit is jelent ez?
A súrlódási jellemzők azok a specifikus követelmények, amelyek megkülönböztetik az ATF-et más erőátviteli olajoktól. A súrlódási jellemzők a súrlódási tényező értékei által (statikus és dinamikus) vannak meghatározva, a sebességváltó gyártó utasításai szerint. Az ATF súrlódási jellemzőknek állandóknak kell maradniuk az előírt olajcsereperióduson belül. Ezért van az, hogy ATF folyadékot a sebességváltóban mindig egy megfelelően kiválasztott termékkel kell utántölteni vagy cserélni.
Milyen más szerkezetekben lehet még ATF-et használni?
- ATF-et használnak továbbá a legtöbb autó szervokormány rendszerében.
- ATF folyadékot lehet használni néhány kézi kapcsolású sebességváltóban (például egyes Mercedes-Benz, BMW, Ford, Opel, stb… autómodellnél)
- Alkalmazzák bizonyos ipari hidraulikus rendszerekhez is.
Lehetséges sima hidraulikaolajat használni ATF helyett a hidraulikus kormányműben?
Az "MHL" típusú hidraulika olaj használata (amely széles körben elérhető a piacon) nem javasolható, hacsak nincs az előírt követelmények között jelezve.
Az МТF és ATF utántöltése?
Az olajok kézi sebességváltókhoz kompatibilisek egymással, de még utántöltési gény esetén is, cserére van mégis szükség. Mindig olyan olajat használjon utántöltéshez, amelynek azonos a viszkozitási fokozata és a teljesítmény szintje.
Helytelen, MTF-el feltölteni olyan sebességváltót, amelyet már feltöltöttek ATF-el!
Automatikus sebességváltók utántöltése egy véletlenszerűen kiválasztott ATF termékkel veszélyes is lehet.
Sebességváltó olaj cseréje kézi sebességváltóban. Mennyi az ajánlott futásteljesítmény?
Mint köztudott, a sebességváltóolaj minőségére és a csereperiódusokra vonatkozó ajánlások a sebességváltó, vagy az autó gyártója által vannak megadva. Ezért a szervizdokumentáció ajánlásokat tartalmaz erre vonatkozóan is, az üzemeltetési körülményektől függően. Összefoglalva a kilométer alapú időközök a következők lennének:
- Személygépkocsi és könnyű haszongépjármű: 60000 -120000 km, hacsak nincs másképp előírva;
- Nagy tehergépjárművek: 20.000 - 100.000 km vagy évente egyszer, kivéve, ha más periódus van megadva;
- Kotrógépek, buldózerek, billenős tehergépkocsik: 1000 - 2000 motor üzemóra
A javasolt használati periódusok hozzávetőlegesek, és azokban a közlekedési eszközökben lehet ezeket elérni, ahol a kenőanyagot a gépgyártók követelményeinek megfelelően választják ki. Ha a gyártó által ajánlott csereperiódus eltér a fentebb megadott tartománytól, a gyártó ajánlását kell alkalmazni.
Automatikus sebességváltó olaj cseréje
A modern, automatikus sebességváltóval felszerelt autók általában rendelkeznek egy egy elég tág, 80-100 000 km olajcsereperiódusra vonatkozó ajánlással. Jelentős számú olyan autó van, amelynek sebességváltója nem igényel karbantartást és úgynevezett élettartamra szóló feltöltéssel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy az olaj élettartamának ki kell tartania a sebességváltó élettartamáig. A régebbi autóknál, a késői 80-as évekből és a 90-es évekből, az olajat le kell cserélni minden 20-40 000 km után, hacsak másként nincs jelezve.