Hírek
Megbízható autózás nyáron is
A nyár nagyszerű évszak, hosszú, forró napokkal és sok napsütéssel. Ez azonban számos nehézséget is jelent a járművek számára.
Először is nyáron hosszabb utakat teszünk meg. Másodszor, a nyaraló családok általában sok holmival utaznak, így az autóra valószínűleg rápakolnak egy tetőboxot, esetleg egy utánfutót vagy lakókocsit, ami mind-mind súlytöbbletet jelent. Végül pedig, mivel egy időben sokan indulnak útnak, mindennaposak a forgalmi dugók
Azokon a napokon, amikor Önnek is melege van, az autójával is ugyanez történik. Éppen ezért, ahogyan fontos, hogy hidratáljuk magunkat, úgy fontos, hogy az autó folyadékait feltöltsük a körülményeknek és a munkaterhelésnek megfelelő specifikációjú anyagokkal. Ahogy a kenőanyagok forrósodnak, egyre hígabbá válnak, így kevésbé képesek ellátni azt a feladatot, amelyre tervezték őket. És pontosan ezt kell elkerülnünk, ha egy forró napon dugóban ragadunk, mert az olajra azért van szükség, hogy megvédje a mozgó alkatrészeket attól a pillanattól kezdve, hogy a motor stop-start rendszere újra és újra elindítja a járművet.
Nyáron az autó hűtőrendszere is nagyobb nyomásnak van kitéve. A hűtőrendszer úgy működik, hogy a motor meleg hűtőfolyadékát a jármű elején lévő hűtőn keresztül vezetik. A mozgó levegő, amely akkor keletkezik, amikor az autó mozgásban van (vagy amelyet a ventilátor biztosít álló helyzetben), áthalad a hűtő lemezei között; ezzel csökken a hűtőfolyadék hőmérséklete, amit a vízpumpa visszajuttat a motorba. A probléma az, hogy a hűtőfolyadék lehűtéséhez szükséges levegő maga is megemelkedett hőmérsékletű, így sokkal kevésbé hatékony.
Ellenőrzés és feltöltés
Érdemes időnként, de különösen hosszabb utazás előtt felemelni a motorháztetőt és meggyőződni arról, hogy minden alapvető folyadék szintje megfelelő. Ha ebben nincs elegendő gyakorlatunk, akkor kövessük az autó kézikönyvében található, illusztrációval ellátott utasításokat.
Létfontosságú, hogy autó hűtőrendszerét a megfelelő hűtőfolyadékkal töltsük fel, és a rendszert mindig csak akkor ellenőrizzük, ha hideg a motor! A legtöbb autóban a rendszer a hűtőből és egy különálló tartályból áll, amelynek oldalán "magas" és "alacsony" jelzések vannak. Ha a szint a skála alsó vége alá csökken, a rendszert fel kell tölteni. Ha a folyadék zavarosnak és rozsdás színűnek tűnik, akkor ki kell cserélni. Mindkét esetben egy modern, hosszú élettartamú folyadék, például a Havoline Xtended Life fagyálló/hűtőfolyadék megfelel a célnak. Az ilyen folyadékokat úgy állították össze, hogy segítsenek megelőzni a motor és a kiegészítő berendezések, például a vízpumpa korrózióját, és úgy tervezték őket, hogy a külső hőmérséklettől függetlenül hatékonyan működjenek.
Miután a rendszert feltöltöttük, tegyünk egy lezárt tartalék palackot a csomagtartóba, hogy a rendszer optimális szinten maradhasson, amíg távol vagyunk otthonról.
Az olaj is legyen rendben
A motorokat úgy tervezték, hogy a mindennapi autózások során egy kevés olajat égessenek el, ezért érdemes időnként ellenőrizni az olajmérő pálcát. Ennek legjobb módja, ha a motort körülbelül 10 percig járatjuk, amíg átmelegszik, majd leállítjuk, és hagyunk néhány percet, hogy az olaj leülepedjen. Vegyük ki az olajmérő pálcát, töröljük tisztára, majd helyezzük vissza és vegyük ki ismét - ekkor kapjuk meg a helyes értéket.
Ha utántöltésre van szükség, nézzük meg a kézikönyvben, milyen minőségű olaj való az autónkba és ezután mindig érdemes olyan kiváló minőségű terméket vásárolni, mint amilyen a Havoline termékcsalád. Az olyan olajokat, mint a Havoline ProDS úgy tervezték, hogy optimális sűrűségük és hatékonyságuk megmaradjon, függetlenül attól, hogy milyen hőmérsékletet kell elviselniük a forró napokon. A Havoline ProDS emellett DepositShield technológiát is tartalmaz, amely segít tisztán tartani a motor belső felületeit, és a motor lehető leghatékonyabb működése érdekében dolgozik.
Ha azonban forró éghajlatú országokba utazunk, érdemes lehet ellenőrizni, ajánlott-e olajat cserélni - a gyártó követelményeinek megfelelően - a magasabb hőmérséklet miatt. Az olajcsere hosszú távon megtakarítást jelenthet.
Gumiabroncsok
A négy gumiabroncs a jármű egyetlen érintkezési pontja az úttal, és nagy hatással lehet a hatékonyságra. Létfontosságú, hogy megfelelő legyen a nyomás, mert egy alulnyomásos gumiabroncs sokkal nagyobb erőt igényel a gördüléshez. Ha megfelelő szintre pumpáljuk fel a gumiabroncsokat, azok könnyebben gurulnak, és sokkal kevésbé terhelik az autó motorját és sebességváltóját. Sok üzemanyagot is megtudunk így takarítani.
A kevésbé járt útvonal
Ismét a tervezés a kulcs. Előzetesen tanulmányozzuk át az úticélhoz vezető útvonalat, és ellenőrizzük a lehetséges problémás pontokat és szűk keresztmetszeteket. Miért ne változtatnánk meg kissé az útvonalat, hogy elkerüljük ezeket? Végül is nyaralunk, miért ne néznénk meg még néhány látnivalót is útközben? Az autónk meghálálja, hogy mozgásban maradhat.
A különböző forgalmi események miatti dugók azonban gyakran elkerülhetetlenek, de nem kell, hogy emiatt elkeseredjünk. A legtöbb műholdas navigációs rendszer meg tudja mondani, hogy milyen hosszú a dugó, várhatóan mennyi késéssel kell számolni, és át is tud irányítani minket alternatív útvonalra.
Az itt felsorolt ellenőrzések könnyen elvégezhetők, és csak néhány percet vesznek igénybe. Ez azt is jelenti, hogy autónk a lehető legjobban fog működni, és ezzel pénzt takaríthatunk meg. És az autómentőre sem lesz szükség…
Vissza