Hírek
Kenőanyag-megoldások az átalakuló építőipar kihívásaira
Chevron Technology
2021/06/29
Az építőipari berendezések gyártói számos aggodalommal szembesülnek, ideértve a vásárlók és jogalkotók részéről folyamatosan érkező hatékonysági és termelékenységi igényeket. Ehhez jön még a költségek csökkentésére irányuló állandó törekvés. E látszólag egymással nem összeférhető célok elérésének fő mozgatórugói az összekapcsolhatóság, az automatizáció és a digitalizáció.
2019-ben az NRMM Stage V. károsanyag-kibocsátási szabványok elfogadásával a berendezésgyártók Európa-szerte további jogszabályi kihívásokkal szembesültek, amely a káros kipufogógázok mennyiségének további csökkentést írt elő. Az EU Stage V szabványokat 2019-ben egész Európában bevezette az 56 kW alatti és a 130 kW feletti teljesítményű motorokra, míg a népszerű, 56-130 kW közötti teljesítménysávban ez a szabvány 2020-tól lépett érvénybe.
A Stage V. a motorok és tüzelőanyagtípusok jóval szélesebb csoportját foglalta magába, és számos helyhez között alkalmazást, így például a generátorokat és a aprító berendezéseket is bevonja a szabályozás körébe.
Ennek tudatában számos motorgyártó már alkalmazza a dízel részecskeszűrőt (DPF), az SCR katalizátort dízel kipufogógáz-kezelő folyadékkal (DEF), mint például az AdBlue, valamint az EGR szelepet. Mindezek a megoldások gyakran speciális olajok és kenőanyagok, valamint az ultra magasnyomású üzemanyag-befecskendező rendszerekhez szükséges alacsony kéntartalmú üzemanyagok használatát igénylik.
A fokozott kipufogógáz-utánkezelés iránti igény mind a kipufogó-rendszereknél, mind pedig a hűtőberendezéseknél az alkatrészek számának növekedést eredményezte, mivel számos építőipari gép minimális mozgással üzemel.
Az olyan fejlett technológiával készülő kenőanyagok révén, mint a Texaco Delo, a berendezésgyártók meg tudták növelni a szervizperiódust, így a legtöbb berendezés jelenleg legalább 500 üzemórát képes üzemelni két motorolajcsere között. A hidraulikus rendszereknél a szűréstechnika és az olajok továbbfejlesztése akár 5000 üzemórás csereperiódusokat tesz lehetővé. Sok esetben az olajszűrő cseréje is csak több, mint 2000 üzemóránként szükséges.
Még a rendszeres napi és heti ellenőrzések is meghosszabbodnak a korszerű kenőanyagokkal, mint például a Texaco Delo, amellyel az impregnált perselyek utánzsírzási ideje akár 500 üzemóráig is kitolódhat. Ez különösen fontos a gépbérbeadási üzletágban, ahol az üzemeltetők általában kevésbé szigorúan tartják be a karbantartási ütemtervet.
Az építőipari gépek egyre összetettebbé válásával mind több vállalkozás bízza külső szakértőkre a javítási és karbantartási feladatokat. Sok ilyen javítási és karbantartási szerződés magában foglalja a motor-, hidraulika-, tengely- és hajtóműolajok rendszeres mintavételezését: ennek célja, hogy az olajelemzés segítségével figyelemmel kísérhessék az egyes alkatrészek vagy egész berendezés kopási folyamatait.
Az ilyen megelőző karbantartással az üzemeltetők és tulajdonosok rengeteg információhoz jutnak, s ez elősegíti a berendezések tartósságának biztosítását, és a költséges meghibásodások elkerülését.
Forrás: https://www.texacolubricants.com/