.

A NEM KÖZÚTI JÁRMŰVEK KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁSÁRA VONATKOZÓ JOGSZABÁLYOK FEJLŐDÉSE

30-05-2022

Rudi Sandersszel, a Texaco termék- és technológiai támogató vegyészmérnökével beszélgettünk.

A nem közúti mozgó munkagépekre vonatkozó első európai kibocsátási jogszabályokat 1999-ben hozták meg. Azóta a gépek teljesítménykategóriáitól függően határozták meg a károsanyag-kibocsátási követelményeket, avagy a "stage-eket".

Az európai szabványoknak megfelelően a szén-dioxid-, szénhidrogén-, nitrogén-oxid és szilárdrészecske-kibocsátásra vonatkozó globális határértékek is fejlődtek az idők során. A világ különböző régióiban hoztak létre nem közúti mozgó munkagépekre vonatkozó kibocsátási szabványokat. Az európai Stage 5 szabványok a legszigorúbb követelményeket támasztják, míg az Egyesült Államokban a Tier 4-es, Kínában pedig a GB-szabványok az Euro Stage 4 szabványokhoz hasonlíthatók.

Ezenkívül az építőiparban, a bányászatban, a mezőgazdaságban és az erdészetben tevékenykedő valamennyi gyártó meghatározott egy sor szabványt, amelyek az ACEA-t és az API-t használják viszonyítási alapként. Ráadásul számos nem közúti berendezés-márka több motorgyártótól is vásárol, amelyek viszont az ACEA és/vagy API szabványokon felül egy sor gyártói jóváhagyást is megkövetelnek.

Úgy tűnik, ezek a jogszabályi változások működnek. Ha összehasonlítjuk a kibocsátási határértékek meghatározását az Euro Stage 1 és 5 között, akkor azt látjuk, jelentős a fejlődés. 2019-ben például az Euro Stage 5 életbe lépésével bevezették a maximális részecskeszámokat a nem közúti mozgó gépek minden teljesítménykategóriájára. E változás hatályba lépése óta a részecskeszint-határértékek 97%-kal csökkentek, a nitrogén-oxid határérték pedig 96%-kal csökkent a legfontosabb teljesítménykategóriák esetében.

Ezek a fokozatos jogszabályi változások arra ösztönözték a gyártókat, hogy kipufogógáz-utánkezelő rendszereket vezessenek be annak érdekében, hogy a nem közúti járművek megfeleljenek az új kibocsátási határértékeknek. Az Euro 3 fázis követelménye az első dízel részecskeszűrők bevezetését jelentette egyes nem közúti mozgó gépek esetében, míg a 4. fázis nitrogén-oxid-határértékeket állapított meg, amelyek megkövetelték a szelektív katalitikus redukciós rendszerek bevezetését.

A maximális részecskeszámok bevezetése az 5. fázisban azt jelentette, hogy a legtöbb nem közúti mozgó gépnek dízel részecskeszűrőt (DPF) kellett beépítenie, és az ACEA E9 és API CK-4 szabványokban meghatározott alacsonyabb SAPS-tartalmú motorolajat kellett használnia a részecskéknek a jogszabályban előírt szintre történő csökkentése érdekében.

Ebben segíthetnek a Texaco Delo 600 ADF motorolajok. A Chevron szabadalmaztatott OMNIMAX™ technológiájával készülő Delo 600 ADF az első olyan haszongépjármű motorolaj, amely képes drasztikusan csökkenteni a hamulerakódást a részecskeszűrőkben, és ezzel hozzájárul a rendszer kiemelkedő védelméhez mind a motor, mind a károsanyag-kibocsátó rendszer számára.

A Texaco Delo 600 ADF mind közúti, mind nem közúti alkalmazásokhoz használható, és mindössze 0,4% a hamutartalma, ami jóval alacsonyabb, mint az ACEA és az API 1%-os hamu határértéke, amely sok, a piacon jelenleg megtalálható haszongépjármű motorolajra jellemző.

Ez a termékcsalád adalékanyag-technológiájának köszönhetően segíthet nagymértékben csökkenteni a részecskeszűrő eltömődésének arányát, így hosszabb élettartamot és ritkább regenerálási ciklusokat eredményez, valamint 3%-kal kevesebb üzemanyag-fogyasztáshoz járul hozzá a berendezés élettartama során.

Ha többet szeretne megtudni a Texaco nem közúti járműveknek készült termékeiről, látogasson el a https://hu.texacolubricants.com/ weboldalra.

Az európai járműpiaccal kapcsolatos további információk a www.acea.auto  oldalon találhatók.

Forrás: https://bit.ly/3Mr8trX

Vissza