.
.

Často kladené otázky / Motorolajok

Hogyan válassza ki a megfelelő motorolajat az autójához?

A motorolaj választás a járműgyártó által történik. A szerviz dokumentáció ajánlásokat tartalmaz a motorolaj szükséges követelményeire, amelyeknek a motorolaj meg kell feleljen. Ezek a követelmények a teljesítményszintre és a viszkozitási paraméterekre vonatkoznak.

Mi az ajánlott teljesítményszint?

A műszaki követelményeket a motorolajoknak ki kell elégíteniük (vagy meg kell haladniuk), hogy optimális teljesítményt biztosítsanak a motornak, erre utalnak az ún. teljesítményszintek. Ez a specifikációknak megfelelően van meghatározva, a leggyakoribb az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) és az API (American Petroleum Institute) teljesítményszint.

Mi az АСЕА?

Az АСЕА előírás meghatározott paramétereket és értékeket szabályoz, amelyeknek a  személygépkocsik, könnyű haszongépjárművek és a nagy tehergépjárművek motorjaihoz kifejlesztett szerviz-feltöltésű olajok meg kell feleljenek.

Hogyan osztályozza az АСЕА az olajokat?

Az ACEA szerint, az olajok 3 fő csoportra oszthatóak, azon belül rendelkeznek megfelelő kategóriákkal az osztályokra, illetve egy megjelöléssel a teljesítményszint bevezetésének évére.

A/B - személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek benzin- és a dízelmotorjai;

C - Katalizátor kompatibilis motorolajok kipufogógáz utókezelő eszközökkel ellátott benzin- és könnyű dízelmotorokhoz: DPF és TWC (DPF - dízel részecskeszűrő; TWC - hármas funkciójú katalizátor);

E - Nehéz haszongépjármű dízelmotorok;

- A kategóriákat az osztályt követő számok jelölik: Például: C1, C2, ... A3/B3; A3/B4 ... E6, E7, stb.

- A teljesítményszint bevezetésének éve: például E5-02 ..., A3 / B4-08, C1-10.

Mi az API és hogyan kategorizálja az olajokat?

Az Amerikai Kőolajipari Intézet a motoroknak két típusát különbözteti meg, a "C" jelöli a dízelmotort és az "S" a benzinmotort. A betűk a "C" és az "S" után ábécé sorrendben követik egymást és megfelelnek a kategóriafejlesztési sorrendnek: A, B, C, D, E, F ...

- Benzin - API: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH (elavult) és az API SJ, SL, SM, SN (jelenlegi)

- Dízel - API CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4 (elavult) és CH-4, CI-4, CI-4 PLUS, CJ-4 (jelenlegi)
 

Mit jelent a viszkozitási osztály?

A viszkozitási osztály (SAE) tájékoztatást nyújt a motorolajok viszkozitási tulajdonságairól a hőmérséklet függvényében. Ez a kinematikai vagy dinamikai viszkozitás alapján kerül meghatározásra (vagy más szavakkal az olaj különböző hőmérsékleteken mutatott folyékonysága alapján).

Vannak olyan motorolajok amelyek meghatározása: "szezonális", a viszkozitási osztályuk szerint?

Igen, olajokat egyfokozatú és többfokozatú osztályokba sorolják:

- Az egyfokozatú olajok az évszaktól függően, amelyben használják őket, lehetnek nyári olajok (SAE 20, ...SAE 60) és a téli olajok (SAE 0W, ... SAE 20W), ahol a W jelentése az angol "tél" szót jelöli. A használatuk éghajlat-függő, és a nagyon régi és nagyon magas üzemanyag-fogyasztású járművek kivételével, a modern autókban hatástalan, sőt veszélyes is lehet.

- A többfokozatú olajokat egész éves működésre tervezték. Ezek a következő módon vannak megjelölve: SAE 0W-30 .. SAE 5W-40, ... 15W-50. A "W" betű előtti szám útmutatást ad az olaj alacsony hőmérsékletű tulajdonságaira. Minél kisebb ez a szám, annál gyorsabban áramlik az olaj alacsony hőmérsékleten, és így könnyebb elindítani a motort. A W betű utáni szám jelöli az olaj viszkozitását 100 °C-on.

Ez azt jelenti, hogy az SAE 5W-40 és SAE 10W-40 olajfajták azonos viszkozitásuak 100 °C-on, de az alacsony hőmérsékletű tulajdonságaik különböznek.
 

Igaz, hogy minden SAE 10W-40 olaj azonos?

Nem, ez nem igaz! Hiba motorolajat választani kizárólag a viszkozitási fokozata alapján.

Például az SAE 10W-40, az olaj alacsony hőmérsékletű tulajdonságait és 100 °C-os kinematikai viszkozitását jelzi, de nem ad tájékoztatást a teljesítményszintjével kapcsolatos tulajdonságairól.

Milyen színű a friss olaj?

A friss motorolaj színe nem fejezi ki a minőségét, mivel az függ azoknak a komponenseka  mennyiségétől és színétől, amelyekből az olajat készítették (alapolajok és adalékanyagok).

Melyik márka és termékcsaládot kell választanom?

Minden márka, mint például a Prista, Texaco, stb, kifejlesztette saját termékcsaládját. A széles termékválaszték lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy számos olaj közül válasszanak, amelyek különböző követelményeknek felelnek meg adott alkalmazások szerint. A termékcsaládok kifejezetten személygépkocsik, könnyű haszongépjárművek, vagy nagy tehergépjárművek számára lettek kifejlesztve. Például a TEXACO Havoline termékcsaládját könnyű tehergépjárműveknek, míg az URSA-t a nagy teljesítményű dízelmotoroknak szánják.

Mi az optimális olajcsere intervallum?

A kenőanyagok gyártók nem határozzák meg a kilométer alapú csereperiódusokat. A működési körülmények és a jármű-karbantartási időközök a gépgyártó által kerülnek meghatározásra a szerviz dokumentációban, amely ismerteti a szükséges teljesítményszintet, és viszkozitási osztályt is ajánl.

Van bármilyen más szempont, ami befolyásolja a kilométer alapú olajcsere periódust?

Igen, az optimális olaj futásteljesítmény jobban meghatározható, ha figyelembe veszünk más kritériumokat is:

- A motor használati üzemmódja (normál vagy sport mód, azaz motorterhelés intenzitása)

- A vezetési körülmények (országúti, autópálya vagy túlnyomóan városi vezetés (a megtett távok hossza, motorindítási / leállítási gyakoriság, hidegindítással járó használat gyakorisága))

- A környezeti por koncentrációja

- Az autó műszaki állapota, gyártási éve és a tényleges futásteljesítménye évente
 

Miért szerepelnek néhány címkén mind a benzin- mind a dízelmotorokra vonatkozó előírások?

Ez azért van, mert ezek az olajok egyaránt alkalmasak benzin- és dízelmotorokban való felhasználásra is, ez különösen előnyös, ha a járműflotta benzin- és dízelmotorokat is tartalmaz.

Következtetés

A motorolaj választása egy bizonyos típusú motorhoz, egy személyes döntés, amelyet nem a termék ára, vagy a márkája kell, hogy meghatározzon, hanem a gyártó előírásainak helyes értelmezése és a jármű műszaki állapota.